Visuele training

Kijken met je ogen, zien met je brein

Leren doe je voor een heel groot deel met je ogen. Er is een verschil tussen kijken en zien. Kijken doe je met je ogen, een opticien of een oogarts kijkt hiernaar. Maar zien is iets heel anders. Zien doe je met je hersenen. Hiervoor moeten de ogen goed kunnen volgen, richten en samenwerken om één goed beeld te maken. Een oog kan gezond zijn, je kunt scherp zien van dichtbij en veraf, maar dat betekent niet dat de oogsamenwerking optimaal is. Zelfs een kleine afwijking kan grote problemen veroorzaken.

Een kind heeft vaak zelf niet door dat hij dingen niet goed ziet. Hij weet niet beter, en gaat ervan uit dat iedereen zo ziet. Opmerkingen als “kijk toch eens goed” of “je moet beter kijken” wekken alleen maar frustratie. Herken je deze punten?

  • Moe na een schooldag
  • Branderige ogen
  • Hoofdpijn met name boven de wenkbrauwen
  • Langzaam lezen
  • Hekel aan lezen
  • Woorden of regels overslaan bij het lezen
  • Concentratieproblemen
  • Moeite met het vangen van een bal
  • Niet netjes op de lijn schrijven
  • Slecht ruimtelijk inzicht
  • Geen afstanden kunnen inschatten

Bij deze kenmerken wordt al snel aan dyslexie gedacht. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn, een visueel probleem kan de onderliggende oorzaak zijn. Als je ogen niet goed focussen, is het onmogelijk scherp te zien. Dan kun je dus ook niet goed lezen. Maar ook rekenproblemen kunnen hier de oorzaak hebben. Een slecht ruimtelijke waarneming kun je de wereld anders zien. Problemen met rekenen kunnen het gevolg zijn.  Door middel van een visuele screening is dit makkelijk op te sporen. Het is belangrijk zeker te weten waar de problemen vandaan komen.

Door middel van een visuele screening breng ik het zien in beeld. Met een bioptor kijk ik naar het richten van de ogen, de oogsamenwerking, de bewegende waarneming en de informatieverwerking. Daarbij wil ik zien of beide ogen samenwerken om een goed beeld te vormen. Vervolgens onderzoek ik de oogvolg bewegingen, het convergeren en accomoderen. Tevens vindt er een screening op reflexrestanten plaats. Kinderen vinden de screening meestal erg leuk om te doen.

Met gerichte oefeningen gaan we daarna aan de slag. De oefeningen zijn gevarieerd en leuk. Dit maakt het makkelijk thuis goed te oefenen. Door de oefeningen steeds kort te herhalen worden de ogen het beste getraind. Dit gebeurt altijd eerst monoculair (per oog) totdat grote verschillen tussen beide ogen verdwenen zijn op het gebied van bewegen en richten.

Vaak hebben visuele problemen te maken met niet-geintegreerde reflexen. Deze zullen dan eerst worden behandeld. Reflexintegratie en visuele training werken heel effectief. De ogen worden getraind en het zien en lezen gaat een stuk makkelijker.

In sommige gevallen zal ik doorverwijzen naar een functioneel optometrist of optoloog die ervaring en kennis heeft van de mogelijkheden om het oog te trainen.

Heb je het vermoeden dat een visueel probleem de oorzaak is van de leerproblemen, neem dan contact met me op of plan een gratis onderzoek in.

Feedback & Reviews

Wat anderen over mij zeggen

“Zo leuk hoe je het aanpakt! In een zeer ontspannen sfeer werk je keer op keer de opdrachten af en gebruik je daarbij veel verschillend, heel leuk materiaal.”

Moeder

Jongen van 7 jaar

“Ze vond het erg fijn bij je en wil zelfs nog terug om een spelletje met je te spelen of om met de foampuzzels aan de slag te gaan.”

Moeder

Dochter van 8 jaar

“Dankzij de begeleiding is onze zoon zijn motoriek in het algemeen en met schrijven enorm vooruit gegaan. Hiermee heeft hij een veel betere basis om lezen en schrijven verder goed aan te leren. “

Vader

Jongen van 6 jaar

Wat kan ik voor je doen?

Kinderen willen altijd hun best doen. Als er niet uit komt wat er in zit, moet je eerst op zoek naar de oorzaak. Als je de oorzaak oplost, gaat het kind met sprongen vooruit.

Meestal beginnen we met reflexintegratie

Als primaire reflexen aanwezig blijven, dan heeft dat negatieve gevolgen voor de verdere ontwikkeling van het kind. Leerproblemen, concentratieproblemen, visuele problemen, zijn mogelijke gevolgen.

Hoe ziet het kind de wereld?

Een kind heeft vaak zelf niet door dat hij dingen niet goed ziet. Hij weet niet beter, en gaat ervan uit dat iedereen zo ziet. Opmerkingen als “kijk toch eens goed” of “je moet beter kijken” wekken alleen maar frustratie.

Richtingsproblemen

Als de verschillende delen van de hersenen (nog) niet goed met elkaar verbonden zijn kunnen letters en cijfers omgedraaid worden. In groep 3 mag dat nog, maar daarna kan dit duiden op richtingsproblemen.

Hulp nodig?

Het is niet makkelijk de juiste hulp te vinden. Maak een afspraak voor een gratis kort onderzoek, dan geef ik graag persoonlijk advies.