Motorische R.T.

Leren doe je met je lijf

Iedere ouder wil dat zijn kind kan laten zien wat het kan, dat eruit komt wat erin zit. Toch weten veel ouders niet dat de motoriek een hele grote invloed heeft op de cognitieve ontwikkeling. Daardoor wordt niet altijd gezien dat een kind op motorisch gebied achterblijft. Gelukkig kan motorische remedial teaching helpen.

Bewegen is niet alleen gezond, het is essentieel voor een goede ontwikkeling. Bewegingen stuur je aan vanuit je hersenen. Maar je hersenen moeten wel goed samenwerken met je lichaam. Bij veel kinderen met (leer)problemen of uitdagingen is deze samenwerking verstoord. Ze hebben letterlijk hun lichaam niet onder controle. Ze worden als onhandig ervaren, kunnen leerproblemen hebben of niet lekker in hun vel zitten.

Na de geboorte zijn alle hersenstructuren aanwezig. Toch zijn ze nog niet goed met elkaar verbonden. Dit duurt ongeveer 6-7 jaar. Ook moeten de hersenhelften goed met elkaar verbonden zijn, om informatie van de ene naar de andere kant door te geven. Dit is vooral belangrijk omdat beide helften een andere functie hebben.

Deze verbinding, of rijping van de hersenen, gaat hand in hand met de motorische ontwikkeling. Met motorische remedial teaching doen we verschillende bewegingsoefeningen waardoor niet alleen de motorische ontwikkeling vooruit gaat, maar ook de samenwerking in de hersenen.

MRT heeft als doel de hiaten op motorisch gebied op te lossen en daarmee de problemen op cognitief (leren), gedrag, sociaal en emotioneel gebied.

  • Onhandig
  • Houterig bewegen
  • Slecht handschrift
  • Slechte pengreep
  • Impulsief gedrag
  • Chaotisch gedrag
  • Concentratieproblemen

Tijdens de MRT werken we door middel van een speels trainingsprogramma aan de motoriek en pakken we de problemen die het kind ervaart bij de basis aan. Zo leggen we een stevig fundament waarop het kind verder kan bouwen en ontwikkelen.

Heb je het vermoeden dat Motorische Remedial Teaching jullie kan helpen, neem dan contact met me op  of plan een gratis onderzoek in.

Feedback & Reviews

Wat anderen over mij zeggen

“Zo leuk hoe je het aanpakt! In een zeer ontspannen sfeer werk je keer op keer de opdrachten af en gebruik je daarbij veel verschillend, heel leuk materiaal.”

Moeder

Jongen van 7 jaar

“Ze vond het erg fijn bij je en wil zelfs nog terug om een spelletje met je te spelen of om met de foampuzzels aan de slag te gaan.”

Moeder

Dochter van 8 jaar

“Dankzij de begeleiding is onze zoon zijn motoriek in het algemeen en met schrijven enorm vooruit gegaan. Hiermee heeft hij een veel betere basis om lezen en schrijven verder goed aan te leren. “

Vader

Jongen van 6 jaar

Wat kan ik voor je doen?

Kinderen willen altijd hun best doen. Als er niet uit komt wat er in zit, moet je eerst op zoek naar de oorzaak. Als je de oorzaak oplost, gaat het kind met sprongen vooruit.

Meestal beginnen we met reflexintegratie

Als primaire reflexen aanwezig blijven, dan heeft dat negatieve gevolgen voor de verdere ontwikkeling van het kind. Leerproblemen, concentratieproblemen, visuele problemen, zijn mogelijke gevolgen.

Hoe ziet het kind de wereld?

Een kind heeft vaak zelf niet door dat hij dingen niet goed ziet. Hij weet niet beter, en gaat ervan uit dat iedereen zo ziet. Opmerkingen als “kijk toch eens goed” of “je moet beter kijken” wekken alleen maar frustratie.

Richtingsproblemen

Als de verschillende delen van de hersenen (nog) niet goed met elkaar verbonden zijn kunnen letters en cijfers omgedraaid worden. In groep 3 mag dat nog, maar daarna kan dit duiden op richtingsproblemen.

Hulp nodig?

Het is niet makkelijk de juiste hulp te vinden. Maak een afspraak voor een gratis kort onderzoek, dan geef ik graag persoonlijk advies.