Lezen en spelling

Als lezen lastig is

Lezen is lastiger dan je denkt. Je ogen moeten de letters en de regels volgen, je hersenen moeten van de letters woorden maken. Die woorden moet je omzetten naar de inhoud. En als je hardop moet voorlezen moeten die woorden ook nog eens uit je mond komen. Als dit nog niet genoeg is, zijn er ook nog allemaal verschrikkelijke regels die maken dat niet alle letters een eigen (vaste) klank hebben.

Leesproblemen beginnen vaak in groep 3 al. In het begin komen kinderen nog wel mee, maar tegen het eind van groep 3 wordt het al lastiger en ontstaat er een achterstand. Van school krijgen ouders vaak te horen dat ze ‘kilometers’ moeten maken. En natuurlijk is oefenen ook belangrijk, maar alleen als je zeker weet dat het moeilijke lezen geen andere oorzaak heeft.

Omdat lezen zo complex is, is het belangrijk te achterhalen wat de oorzaak van het moeizame lezen is. Oorzaken kunnen zijn:

  • Slechte oogsamenwerking
  • Problemen met de informatieverwerking
  • Slechte samenwerking tussen de hersenhelften
  • Problemen met het automatiseren
  • Beelddenken
  • Problemen met de oogbewegingen
  • Aanwezigheid van primaire reflexen

Als je wilt leren lezen zijn je ogen super belangrijk. Zonder zicht zie je de letters niet. Ik kijk bij leesproblemen altijd eerst naar de ogen! Kunnen de ogen de regels wel volgen? Zie het kind niet dubbel of wazig? Hoeveel moeite kost het om de letters goed te kunnen zien? Dit is veel meer als alleen scherp zien op afstand, zoals de oogarts doet.

Aan de hand van het onderzoek maak ik een programma op maat. Daarbij pakken we als eerste de eventuele reflexen aan, daarna trainen we de ogen en de samenwerking tussen de hersenhelften. Als dit allemaal in orde is staat het fundament om te kunnen lezen. Pas dan gaan we beginnen met ‘het echte werk’ en komen de eerste letters en woordjes. Maar waarschijnlijk heb je intussen al lang gemerkt dat het lezen een stuk beter gaat!

Wil jij ook weten wat de oorzaak is van de leesproblemen, neem dan contact met me op of plan direct een gratis onderzoek in.

Feedback & Reviews

Wat anderen over mij zeggen

“Zo leuk hoe je het aanpakt! In een zeer ontspannen sfeer werk je keer op keer de opdrachten af en gebruik je daarbij veel verschillend, heel leuk materiaal.”

Moeder

Jongen van 7 jaar

“Ze vond het erg fijn bij je en wil zelfs nog terug om een spelletje met je te spelen of om met de foampuzzels aan de slag te gaan.”

Moeder

Dochter van 8 jaar

“Dankzij de begeleiding is onze zoon zijn motoriek in het algemeen en met schrijven enorm vooruit gegaan. Hiermee heeft hij een veel betere basis om lezen en schrijven verder goed aan te leren. “

Vader

Jongen van 6 jaar

Wat kan ik voor je doen?

Kinderen willen altijd hun best doen. Als er niet uit komt wat er in zit, moet je eerst op zoek naar de oorzaak. Als je de oorzaak oplost, gaat het kind met sprongen vooruit.

Meestal beginnen we met reflexintegratie

Als primaire reflexen aanwezig blijven, dan heeft dat negatieve gevolgen voor de verdere ontwikkeling van het kind. Leerproblemen, concentratieproblemen, visuele problemen, zijn mogelijke gevolgen.

Hoe ziet het kind de wereld?

Een kind heeft vaak zelf niet door dat hij dingen niet goed ziet. Hij weet niet beter, en gaat ervan uit dat iedereen zo ziet. Opmerkingen als “kijk toch eens goed” of “je moet beter kijken” wekken alleen maar frustratie.

Richtingsproblemen

Als de verschillende delen van de hersenen (nog) niet goed met elkaar verbonden zijn kunnen letters en cijfers omgedraaid worden. In groep 3 mag dat nog, maar daarna kan dit duiden op richtingsproblemen.

Hulp nodig?

Het is niet makkelijk de juiste hulp te vinden. Maak een afspraak voor een gratis kort onderzoek, dan geef ik graag persoonlijk advies.