Over Tamara Philippens

Mijn verhaal

Toen mijn kinderen met 4 jaar naar school gingen dacht ik dat leren vanzelf ging. De juf legt iets uit, de kinderen onthouden dit en passen dit toe. Natuurlijk ieder op zijn eigen niveau en tempo. Toen mijn zoon problemen kreeg op school hoorde ik allemaal andere vaardigheden die ze op school moeten kunnen. Concentreren, plannen, automatiseren,… Het bleek dat leren op school eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Ik ging me er steeds meer in verdiepen en kreeg meer vragen dan antwoorden. Waarom vinden sommige kinderen leren lastiger dan andere? Waarom leren alle kinderen anders? Hoe kunnen we kinderen helpen om leren makkelijker te maken? Vaak wordt er gedacht aan de leerstijl van kinderen, maar ik ontdekte dat het waarschijnlijk veel dieper ging dan dat.

In mijn zoektocht naar antwoorden ben ik verschillende opleidingen en cursussen gaan volgen. Ik begon me te verdiepen over de ontwikkeling van kinderen. Het startpunt voor mij was daarbij de opleiding Motorische Remedial Teaching. Bij het leren over de ontwikkeling van kinderen, kan de ontwikkeling van de hersenen natuurlijk niet ontbreken. De hersenontwikkeling is fascinerend, daar valt zoveel over te leren. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is dat het hoofd en lijf samenwerken en wat voor problemen dit kan geven. Maar ook hoe je kinderen kunt helpen zodat leren en ontwikkelen weer vanzelfsprekend zijn.

Als de baby wordt geboren, werkt alleen het instinctieve deel van de hersenen. Het instinctieve deel is het onderste deel van de hersenen. Dan heb je al snel de middenhersenen die zich beginnen te ontwikkelen en dan de bovenste hersenen, wat we het corticale niveau van de hersenen noemen. Wat leerkrachten op school doen, is kinderen lesgeven op dit corticale niveau van de hersenen. Maar veel van de kinderen met leer- en gedragsproblemen worstelden nog steeds in de lager gelegen gebieden. Ze kunnen zichzelf helemaal niet reguleren. En dingen die automatisch moeten gebeuren, die voor hen op de automatische piloot moeten staan, gebeurd niet. Dus ze zijn zich constant bewust van wat er gaande is in deze lagere gebieden. Daardoor zijn ze niet in staat in de hogere gebieden om te leren wat ze op school krijgen.

Ik heb veel geleerd over beweging, hoe dat de hersenen beïnvloedt. Bewegen is echt zo ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen, de ontwikkeling van kinderen tijdens, het bereiken van mijlpalen, om ze tot leren te laten komen. Om goed te kunnen bewegen is er aandacht nodig voor primaire reflexen. Deze tijdelijke reflexen hebben een grote invloed op kinderen. Niet alleen in cognitieve ontwikkeling, maar ook in andere aspecten van hun leven, gedragsmatig, emotioneel, adhd, aandacht, dyslexie, al die dingen kunnen worden beïnvloed door niet geïntegreerde primaire reflexen.

Zo rond de 7 jaar is een kind dan aan schooltaken toe. Het kan stilzitten, concentreren, lezen en rekenen. Maar sommige kinderen zijn nog niet aan leren toe. 

Ik heb echt de wens om deze onbegrepen kinderen te helpen.

Feedback & Reviews

Wat anderen over mij zeggen

“Zo leuk hoe je het aanpakt! In een zeer ontspannen sfeer werk je keer op keer de opdrachten af en gebruik je daarbij veel verschillend, heel leuk materiaal.”

Moeder

Jongen van 7 jaar

“Ze vond het erg fijn bij je en wil zelfs nog terug om een spelletje met je te spelen of om met de foampuzzels aan de slag te gaan.”

Moeder

Dochter van 8 jaar

“Dankzij de begeleiding is onze zoon zijn motoriek in het algemeen en met schrijven enorm vooruit gegaan. Hiermee heeft hij een veel betere basis om lezen en schrijven verder goed aan te leren. “

Vader

Jongen van 6 jaar

Wat kan ik voor je doen?

Kinderen willen altijd hun best doen. Als er niet uit komt wat er in zit, moet je eerst op zoek naar de oorzaak. Als je de oorzaak oplost, gaat het kind met sprongen vooruit.

Meestal beginnen we met reflexintegratie

Als primaire reflexen aanwezig blijven, dan heeft dat negatieve gevolgen voor de verdere ontwikkeling van het kind. Leerproblemen, concentratieproblemen, visuele problemen, zijn mogelijke gevolgen.

Hoe ziet het kind de wereld?

Een kind heeft vaak zelf niet door dat hij dingen niet goed ziet. Hij weet niet beter, en gaat ervan uit dat iedereen zo ziet. Opmerkingen als “kijk toch eens goed” of “je moet beter kijken” wekken alleen maar frustratie.

Richtingsproblemen

Als de verschillende delen van de hersenen (nog) niet goed met elkaar verbonden zijn kunnen letters en cijfers omgedraaid worden. In groep 3 mag dat nog, maar daarna kan dit duiden op richtingsproblemen.

Hulp nodig?

Het is niet makkelijk de juiste hulp te vinden. Maak een afspraak voor een gratis kort onderzoek, dan geef ik graag persoonlijk advies.